ANCHETE

Afacerea Grădina Zoologică: ultimul cartuş pentru Scripcaru?

Motto pentru Scripicaru – parafrazând din cultura sa, recte maneaua:

,,Doamne ce s-a întâmplat

S-a pregătit pedeapsa?

La poartă abia-mi mai bat

Gonţea şi amanta”

În articolul Cine îl (mai) iubeşte pe Scripcaru! Azi despre membrul CSM Fănel Mihalcea!

Povesteam despe faptul că:

Aparent rămâne un mister cum George Scripcaru pluteşte sfios deasupra numeroaselor dosare instrumentate de procurorii DNA. Dar faptele arată că fostul manager de la S.A. Primăria Scripcaru/Braşov pluteşte chiar arogant de bine.

Spre exemplu, vedeţi şi articolul din Lumea Justiţiei:

SCRIPCARU ÎŞI APĂRĂ TITLUL – Fostul edil de Brașov, George Scripcaru, rămâne cel mai achitat primar din Romania. DNA și-a frânt gâtul a patra oară: procurorul George Daniel Dancă a înregistrat un nou eșec prin achitarea pe lipsă  de probe în dosarul în care l-a trimis în judecată pe Scripcaru pentru o presupusă faptă de șantaj. Judecatorul Lucian Manoli de la Tribunalul Covasna l-a achitat tot pe lipsă de probe pe fostul director al RAT Brasov, George Mihai Cornea (Minuta). 

Vedeţi mai multe informaţii pe:

https://www.luju.ro/scripcaru-isi-apara-titlul-fostul-edil-de-brasov-george-scripcaru-ramane-cel-mai-achitat-primar-din-romania-dna-si-a-frant-gatul-a-patra-oara-procurorul-george-daniel-danca-a-incasat-achitare-pe-lipsa-de-probe-in-dosarul-in-care-l-a-trimis-in-judecata-pe

Totuşi cel ce se doreşte edilul pe viaţă al Braşovului şi suferă într-o tăcere ce în liniştea sa agresivă zgârâie carduri, precum un T Rex, după sistemul creat de el, un fel de ,,linişte” controlată pe care prădători precum megalodonii o aveau, aşteaptă acum ca un sniper momentul reântoarcerii şi răzbunării pe cei care l-au părasit în momentul în care din persoană publică a ajuns un banal multi milionar în euro.

Din leafă şi chestii colaterale, evident.

Numai că… Mai există dosare puse la rece, să nu fermenteze. De exemplu cel legat de Grădina Zoologică unde frauda este modestă: de 4,167 milioane de euro plus aprope un million de lei.

Mai multe amănunte veţi găsi în textul integral al Corpului de Control al Guvernului cu număr de înregistrare 992/2 din 01.07/ 2015.

O să spuneţi că este vechi. Nu! Este ţinut doar la ,,conservare” Aşa cum scrie şi Corpul de Control al Guvernului dosarul a fost trimis la DNA.

De ce? Pentru că şi acum de către cei de sus – mai exact FBI – Scripcaru este considerat o vulnerabilitate. De ce? Pentru nu este considerat onest.

 Iată doar din acest din dosar aparent uitat: a făcut afaceri cu nişte simpatici(!!!)  patroţi precum Andras KONYA, Balasz KONYA, Nicolae (Miklos) KONYA, lanos KONYA, Deszo DRAGOMIR, Wilma DRAGOMIR şi Izabela DRAGOMIR-

Paguba este modestă la valoarea lui Scripcaru: cam cinci milioane de euro.

Acum să analizăm fapt cu fapt:

Grădina Zoologică din municipiul Braşov a fost înființată la data de 26.11.1992, de către Consiliul Local al Municipiului Braşov, ca instituţie, fiind constituită din trei loturi de teren, printre care şi un lot în suprafată de 45.000 mp, aflat în proprietatea Municipiului Brașov, înscris în C.F. nr. 13349 Braşov.

Acest teren a intrat în proprietatea statului român ca urmare a acceptării de către Comitetul Executiv al Sfatului Popular al regiunii Braşov, la data de 17.02.1966, în urma unei oferte de ,,donaţie” ( deh, acelea erau vremurile) făcută de Hilda FABRITIUS.

Lucrările la acest obiectiv au fost finalizate în anul 2014, iar valoarea totală a investitiei a fost de 31.415.664,72 RON, cu TVA.

Prin sentinta civilă nr. 3954/21.04.2004, Judecătoria Brașov a admis acțiunea reclamanților Andras KONYA, Balasz KONYA, Nicolae (Miklos) KONYA, lanos KONYA, Deszo DRAGOMIR, Wilma DRAGOMIR şi Izabela DRAGOMIR, reprezentaţi prin avocat Mihail Eugen UNGUREANU, şi a constatat nulitatea absolută a ofertei de donaţie din data de 04.06.1965, făcută de Hilda FABRITIS

La data de 09.11.2004, în calitate de proprietari, reclamanţii au solicitat Primăriei Municipiului Braşov eliberarea terenului în suprafată de 45.000 mp sau, în caz contrar, oferirea, în schimb, a unui teren intravilan în municipiul Braşov, ,în suprafată echivalentă valoric, prin expertizare”.

La data de 18.04.2008, între Mihail Eugen UNGUREANU, în calitate de mandatar al unora dintre vânzători și ceilalți vânzători, pe de o parte, şi societatea BOGDAN INVEST S.R.L reprezentată prin mandatar UNGUREANU Olimpia, pe de altă parte, a fost încheiat contractul de vânzare-cumpărare, autentificat sub nr. 1263/18.04.2008 de căte notarul public Răzvan OANCEA (din cadrul Biroului Notarilor Publici Asociati Olimpia UNGUREANU – Marcel BABONEA- Răzvan OANCEA), prin care vânzătorii au înstrăinat cota de proprietate de 53,93% din terenul în suprafață de 45.000 mp, la un pret de 1.201.048 EUR.

Ude-i şmecheria:

La data de 16.03.2009 a fost întocmit de evaluatorul Elena Nora PETRIU, un raport de evaluare, prin care terenul în suprafată de 45.000 mp a fost evaluat la prețul unitar de 251 EUR/mp, în condițiile în care, la data 18.04.2008, societatea BOGDAN INVEST S.R.L. cumpărase cota de proprietate de 53,93%, reprezentând 24.268,5 mp din acest teren, la prețul unitar de aproximativ 49,50 EUR/mp.

Acest raport de evaluare a fost „însuşit” de către Consiliul Local al Municipiului Brașov în cadrul ședinţei din data de 22.10.2009, la propunerea primarului, George SCRIPCARU. in cadrul aceleiaşi şedinţe, prin hotărârea nr. 779.

Consiliul Local al Municipiului Brașov a aprobat efectuarea unui schimb de terenuri „fără sultă, prin echivalent valoric de 1 la 2″, între un teren în suprafată de 7.918 m situat în perimetrul Grădinii Zoologice din municipiul Brașov și două terenuri în suprafată totală de 15. 836,8, situate în Braşov, zona Timiş, ce urmau a fi predate societătii BOGDAN INVEST S.R.L.

Astfel:

Prin urmare, în anul 2009, atât terenul pe care era situat Grădina Zoologică (strada Stejarului, zona Noua), cât și terenurile oferite la schimb de Municipiul Braşov, situate în zona Timiş, aveau aceeaşi valoare orientativă, de 45 EUR/mp. Cu toate acestea, Consiliul Local al Municipiului Braşov a aprobat, la propunerea primarului municipiului Brașov, George SCRIPCARU, efectuarea schimbului de terenuri ,,prin echivalent valoric de 1 la 2″.

Ce mai spunea Corpul de Control al Guvernului:

Prin pasivitatea sa, primarul municipiului Braşov, George SCRIPCARU, a creat premisele tergiversării procesului civil în care era angajată instituţia pe care o conducea, consecinţa principală fiind, plata, în plus, de la bugetul local, a unor sume de bani, respectiv a „folosului de tras” aferent utilizării terenului, precum și a unei sulte egalizatoare calculate la preţul de 251 EUR/mp fată de prețul de 72,40 EUR/mp la care au fost efectuate, iniţial, schimburile de terenuri.

Cum o învârtea Scripcaru? Păi o spun autorităţile:

Ulterior, la data de 30.09.2014, între Municipiul Braşov (debitor) şi societatea BOGDAN INVEST S.R.L. (creditoare), reprezentată de Mihail Eugen UNGUREANU, în calitate de asociat si administrator, a fost încheiat Contractul de dare în plată, prin care părțile au convenit „stingerea parțială, prin dare în plată, a obligatiei de plată, în cuantum total de 2.083.362,75 EURO (…), cu suma de 448.935 EURO”, prin transmiterea, de către Municipiul Brașov, către societatea BOGDAN INVEST S.R.L., a dreptului de proprietate asupra unui număr de cinci imobile, din care patru au destinație comercială, situate în municipiul Braşov, evaluate la valoarea totală de 448.935 EUR

Finalul este magnific de lămuritor:

Despre răspunderea primarului municipiului Brasov. În temeiul dispoziţiilor art. 62 alin. (1) din Legea administrației publice locale nr. 215/2001, republicată, potrivit cărora primarul reprezintă unitatea administrativ-teritorială în relaţiile cu alte autorităţi publice, cu persoanele fizice sau juridice române ori străine, precum şi în justiţie, primarului municipiului Braşov, George SCRIPCARU, îi revine răspunderea pentru:

1) nedepunerea întâmpinării de către Municipiul Brașov, în calitate de pârât în dosarul nr. 693/197/2007, având drept consecinţe: admiterea acțiunii formulate de reclamanți și dispunerea de către instanţa de judecată a ieşirii din indiviziune prin atribuirea imobilului, în totalitate pârâtului, cu obligarea la plata către reclamantă a unei sulte egalizatoare;

Tergiversarea procesului, consecinţa principală fiind, plata, în plus, de la bugetul local, a unor sume de bani, respectiv a ,,folosului de tras” aferent utilizării terenului, precum și a unei sulte egalizatoare calculată la un preţ aproape triplu față de preţul la care au fost efectuate, inițial, schimburile de terenuri;

 2) propunerea, în anul 2009, de aprobare, de către Consiliul Local al Municipiului Brașov, a unui schimb de terenuri ,„prin echivalent valoric de 1 la 2″, în condițiile în care, potrivit „Ghídului cuprinzând preţurile orientative ale proprietăților imobiliare din judeţul Braşov”, pentru anul 2009, valoarea orientativă a terenurilor ce urmau a fi schimbate era aceeaşi, fiind amplasate în zona 4 a municipiului Braşov, respectiv strada Stejarului și zona Timiş (prevăzute în anexa 4C din Ghid), respectiv de 45 EUR/mp, schimb care s-a efectuat la prețul unitar de aproximativ 242 EUR/mp, dezavantajos pentru Municipiul Braşov;

3) plata, în plus, din bugetul Municipiului Brașov, a unei sume egalizatoare în cuantum de 4.166.725,50 EUR, calculată de instanţă pentru un pret unitar de 251 EUR/mp, pe baza unui raport de evaluare extrajudiciară, întocmit în anul 2009, şi care nu a fost contestat de către primarul de atnci George Scripcaru, precum şi pentru plata, din bugetul Municipiului Brașov, a lipsei de folosită aferentă perioadei aprilie 2008 iunie 2013 (aproximativ 5 ani), în cuantum total de 1.831.374,75 RON, ca urmare a tergiversării ieșirii din indiviziune și implicit, a procesului.

Textul integral aici:

GUVERNUL RMÂNIEI SINTEZA

Raportului de control cu privire la prejudicierea Municipiului Brasov, ca urmare a unor demersuri întreprinse de către primarul acestuia, în vederea obtinerii dreptului de proprietate asupra terenului în suprafată de 45.000 mp pe care este amplasată o parte a Grădinii Zoologice

Corpul de control al primului-ministru a efectuat verificări la autoritătile administraţiei publice locale ale municipiului Brasov, în legătură cu fiantarea şi realizarea obiectivului de investiţii „Reamenajare Grădina Zoologică şi parc Braşov”, în urma cărora au fost constatate următoarele aspecte cu privire la demersurile întreprinse de către primarul municipiului Brașov, în vederea obținerii dreptului de proprietate asupra terenului în suprafață de 45.000 mp pe care este amplasată o parte a Grădinii Zoologice din municipiul Braşov:

Consideratii generale cu privire la Grădina Zoologică din municipiul Brasov

  1. Grădina Zoologică din municipiul Braşov a fost înființată la data de 26.11.1992, de către Consiliul Local al Municipiului Braşov, ca instituţie de interes public local, cu personalitate juridică, sub autoritatea Consiliului Local al Municipiului Brasov. Grădina Zoologică din municipiul Braşov este situată în Cartierul Noua, strada Stejarului FN, fiind constituită din trei loturi de teren, printre care şi un lot în suprafată de 45.000 mp, aflat în proprietatea Municipiului Brașov, înscris în C.F. nr. 13349 Braşov.

 

Acest teren a intrat în proprietatea statului român ca urmare a acceptării de către Comitetul executiv al sfatului popular al regiunii Braşov, la data de 17.02.1966, a unei oferte de donatie făcută de Hilda FABRITIUS. B. Prin Hotărârea Guvernului nr. 1500/2007 s-a aprobat finanţarea obiectivului de investiţii „Reamenajare Grădina zoologică și parc Brașov, în procent de 75% din bugetul de stat. Lucrările la acest obiectiv au fost finalizate în anul 2014, iar valoarea totală a investitiei a fost de 31.415.664,72 RON, cu TVA.

Despre schimburile de terenuri efectuate de către Municipiul Brasov, prin primar, cu proprietarii terenului în suprafaţă de 45.000 mp, în vederea obţinerii dreptului de proprietate asupra acestuia A.

Prin sentinta civilă nr. 3954/21.04.2004, Judecătoria Brașov a admis acțiunea reclamanților Andras KONYA, Balasz KONYA, Nicolae (Miklos) KONYA, lanos KONYA, Deszo DRAGOMIR, Wilma DRAGOMIR şi Izabela DRAGOMIR, reprezentaţi prin avocat Mihail Eugen UNGUREANU, a constatat nulitatea absolută a ofertei de donaţie din data de 04.06.1965, făcută de Hilda FABRITIS, precum şi valabilitatea convenției de vânzare-cumpărare încheiată de antecesorii reclamanţilor cu donatoarea la data de 19.09.1950, prin care aceştia ar fi cumpărat imobilul compus din casă și teren în suprafață de „aproximativ 45.000 mp (…) situat în Braşov, cartier Noua, Str. Stejarului nr. 29, jud. Braşov”.

 La data de 09.11.2004, în calitate de proprietari, reclamanţii au solicitat Primăriei Municipiului Braşov eliberarea terenului în suprafată de 45.000 mp sau, în caz contrar, oferirea, în schimb, a unui teren intravilan în municipiul Braşov, ,in suprafată echivalentă valoric, prin expertizare”. C. În baza a două hotărâri ale Consiliului Local al Municipiului Braşov, în anul 2005, Municipiul Brașov a devenit proprietar pe o cotă parte de 46,07% din terenul în suprafaţă de 45.000 mp, reprezentând 20.733,2 mp, oferind la schimb, terenuri în,,suprafaţă echivalentă metric” şi „în suprafață echivalentă valoric”, situate în aceeaşi zonă din cartierul Noua, municipiul Brașov, evaluate la suma totală de 1.501.083,68 EUR (20.733,2 mp x 72,40 EUR/mp).

 La data de 18.04.2008, între Mihail Eugen UNGUREANU, în calitate de mandatar al unora dintre vânzători și ceilalți vânzători, pe de o parte, şi societatea BOGDAN INVEST S.R.L reprezentată prin mandatar UNGUREANU Olimpia, pe de altă parte, a fost încheiat contractul de vânzare-cumpărare, autentificat sub nr. 1263/18.04.2008 de căte notarul public Răzvan OANCEA (din cadrul Biroului Notarilor Publici Asociati Olimpia UNGUREANU – Marcel BABONEA- Răzvan OANCEA), prin care vânzătorii au înstrăinat cota de proprietate de 53,93% din terenul în suprafață de 45.000 mp, la un pret de 1.201.048 EUR.

La data de 16.03.2009 a fost întocmit de evaluatorul Elna Nora PETRIU, un raport de evaluare, prin care terenul în suprafată de 45.000 mp a fost evaluat la prețul unitar de 251 EUR/mp, în condițiile în care, la data 18.04.2008, societatea BOGDAN INVEST S.R.L. cumpărase cota de proprietate de 53,93%, reprezentând 24.268,5 mp din acest teren, la prețul unitar de aproximativ 49,50 EUR/mp. Acest raport de evaluare a fost „însuşit” de către Consiliul Local al Municipiului Brașov în cadrul ședinţei din data de 22.10.2009, la propunerea primarului, George SCRIPCARU. in cadrul aceleiaşi şedinţe, prin hotărârea nr. 779, Consiliul Local al Municipiului Brașov a aprobat efectuarea unui schimb de terenuri „fără sultă, prin echivalent valoric de 1 la 2″, între un teren în suprafată de 7.918 m situat în perimetrul Grădinii Zoologice din municipiul Brașov și două terenuri în suprafată totală de 15836,8, situate în Braşov, zona Timiş, ce urmau a fi predate societătii BOGDAN INVEST S.R.L. Potrivit,,Ghidului cuprinzând prețurile orientative ale proprietăţilor imobiliare din județul Braşov”, pentru anul 2009, valoarea orentativă a terenurilor ce urmau a fi schimbate, amplasate în zona 4 a municipiului Braşov, respectiv strada Stejarului şi zona Timiş (prevăzute în anexa 4C din Ghid), era de 45 EUR/mp. Prin urmare, în anul 2009, atât terenul pe care era situat Grădina Zoologică (strada Stejarului, zona Noua), cât și terenurile oferite la schimb de Municipiul Braşov, situate în zona Timiş, aveau aceeaşi valoare orientativă, de 45 EUR/mp. Cu toate acestea, Consiliul Local al Municipiului Braşov a aprobat, la propunerea primarului municipiului Brașov, George SCRIPCARU, efectuarea schimbului de terenuri ,,prin echivalent valoric de 1 la 2″.

In baza Hotărârii nr. 779/22 10.2009 a Consiliului Local al Municipiului Braşov, la data de 07.05.2010, a fost incheiat Contractul de schimb imobiliar dintre Municipiul Brașov și societatea BOGDAN INVEST S.R.L. (reprezentată prin Olimpia UNGUREANU), prin care Municipiul Brasov a transmis copermutntei dreptul de proprietate a unor terenuri în suprafață totală de 15.336,8 mp (situate in „intravilanul Adm. Predeal, Zona Timiş, nr. 3, jud. Braşov”), dobândind, în schimb, suprafaţa de 7.668 mp (31,59% din 53,93%) din terenul în suprafaţă totală de 45.000 mp pe care este amplasată o parte a Grădinii Zoologice din municipiul Braşov. Imobilele care au făcut obiectul schimbului din data de 07.05.2010 au fost evaluate la suma de 1.855.777 EUR (aproximativ 242 EUR/mp pentru suprafața de 7.668 mp dobândită de Municipul Braşov). Ill. Despre obligarea Municipiului Brasov la plata unor pretentii formulate de societatea BOGDAN INVEST S.R.L. ca urmare a inactiunii primarului municipiului Brasov A. Despre hotărârile judecătoresti care au stat la baza obligării Municipiului Brasov la plata unor pretentii formulate de societatea BOGDAN INVEST S.R.L.

Prin sentinţa civilă nr. 6966, pronuntată la data de 10.06.2011, Judecătoria Braşov a admis acțiunea civilă formulată inițial de reclamantii Balasz KONYA, Nicolae (Miklos) KONYA, lanos KONYA, Endre SASZ, Deszo DRAGOMIR, Wilma DRAGOMIR şi Izabela DANI, şi continuată ulterior de reclamanta societatea BOGDAN INVEST S.R.L., a dispus „ieşirea din indiviziune asupra imobilului situat în municipiul Brașov, înscris în CF nr. 105285 Braşov (..) prin atribuirea sa în întregime co-indivizarului pârâtul Municipiul Brașov prin Primar (…)” și obligarea pârâtului la plata următoarelor s sume: 4.166.725,50 EUR (16.600,5 mp x 251 EUR/mp) cu titlu de sultă egalizatoare, aferentă suprafeței de 16.600,5 mp teren care, la data sentintei, se afla în proprietatea reclamantei; 910.068,75 RON cu titlu de pretenții constând din folos de tras aferent perioadei aprilie 2008 – mai 2010 (timp de 25 de luni);

199.206 RON cu titlu de oretentii constând din folos de tras aferent perioadei aprilie iunie 2010 – ianuarie 2011 (timp de 8 luni); 24.900 RON/lună cu titlu de pretentii constând din folos de tras începând cu luna februarie 2011 si până la executarea efectivă a sentințel; 4.389,50 RON cu titlu de cheltuieli de judecată. Hotărârea judecătorească a devenit irevocabilă la data de 17.04.2013, ca urmare a respingerii, de către Curtea de Apel Oradea a recursului declarat de recurentul pârât Municipiul Brașov împotriva deciziei civile nr. 327/A din 16.10.2012, pronuntată de Tribunalul Bihor. B. Despre neapărarea intereselor Municipiului Braşov în fata primei instante Potrivit sentinţei civile nr. 6966/10.06.2011, pronunţată de Judecătoria Braşov, devenită definitivă și irevocabilă, pârâtul, Municipiul Brașov, prin primar, nu a formulat întâmpinare la prima zi de înfăţişare din data de 30.03.2007 şi nici ulterior, fată de ,completarea la acțiune” din data de 11.04.2008 prin care reclamanţii au solicitat,obligarea pârâtului la plata folosului de tras” ori față de precizarea de acțiune din data de 11.12.2009 prin care societatea BOGDAN INVEST S.R.L. a solicitat ca imobilul să fie atribuit în întregime, în natură, pârâtului, cu obligarea acestuia la plata unei sulte. Deşi a fost legal citat, Municipiul Brașov, reprezentat de George SCRIPCARU, în calitate de primar, nu a depus întâmpinare, încălcând astfel dispozitiile art. 118 alin. (1) din Codul de procedură civilă, în vigoare la data depunerii cererii de chemare în judecată, referitoare la obligația de a depune la dosar întâmpinare. Prin pasivitatea sa, primarul municipiului Braşov, George SCRIPCARU, a creat premisele tergiversării procesului civil în care era angajată instituţia pe care o conducea, consecinţa principală fiind, plata, în plus, de la bugetul local, a unor sume de bani, respectiv a „folosului de tras” aferent utilizării terenului, precum și a unei sulte egalizatoare calculate la preţul de 251 EUR/mp fată de prețul de 72,40 EUR/mp la care au fost efectuate, iniţial, schimburile de terenuri.

Despre demersurile întreprinse de primarul municipiului Brasov în vederea aducerii la îndeplinire a hotărârilor judecătoresti pronuntate in litigiul dintre societatea BOGDAN INVEST S.R.L. și Municipiul Brasov La data de 17.07.2013, între Municipiul Brasov, și societatea BOGDAN INVEST S.R.L., reprezentată de Mihail Eugen UNGUREANU, în calitate de asociat şi administrator, a fost încheiată o Convenţie de eșalonare la plată prin care părtile au stabilit, în principal, următoarele: înghetarea calculației în ceea ce priveste folosul de tras la data de 3.06.2013; ✓plata, în tranşe, a 50% din valoarea sumelor prevăzute în sntinta civilă nr. 6966/10.06.2011, pronuntată de Judecătoria Braşov, cu titlu de sultă egalizatoare, precum şi a celor cu titlu de folos de tras; compensarea restului datorat, reprezentând 50% din debitul aferent, cu titlu de sultă egalizatoare şi folos de tras, „cu bunuri mobile și imobile, agreate şi evaluate de ambele părţi”. in baza acestei Convenţii de eşalonare la plată, la data de 22.07.2013.

Municipiul Braşov a plătit societätii BOGDAN INVEST S.R.L. suma de 5.070.721,32 RON, reprezentând 25% din sulta egalizatoare şi folosul de tras. Ulterior, la data de 30.09.2014, între Municipiul Braşov (debitor) şi societatea BOGDAN INVEST S.R.L. (creditoare), reprezentată de Mihail Eugen UNGUREANU, în calitate de asociat si administrator, a fost încheiat Contractul de dare în plată, prin care părțile au convenit „stingerea parțială, prin dare în plată, a obligatiei de plată, în cuantum total de 2.083.362,75 EURO (…), cu suma de 448.935 EURO”, prin transmiterea, de către Municipiul Brașov, către societatea BOGDAN INVEST S.R.L., a dreptului de proprietate asupra unui număr de cinci imobile, din care patru au destinație comercială, situate în municipiul Braşov, evaluate la valoarea totală de 448.935 EUR.

  1. Despre răspunderea primarului municipiului Brasov În temeiul dispoziţiilor art. 62 alin. (1) din Legea administrației publice locale nr. 215/2001, republicată, potrivit cărora primarul reprezintă unitatea administrativ-teritorială în relaţiile cu alte autorităţi publice, cu persoanele fizice sau juridice române ori străine, precum şi în justiţie, primarului municipiului Braşov, George SCRIPCARU, îi revine răspunderea pentru: 1) nedepunerea întâmpinării de către Municipiul Brașov, în calitate de pârât în dosarul nr. 693/197/2007, având drept consecinţe: -admiterea acțiunii formulate de reclamanți și dispunerea de către instanţa de judecată a ieşirii din indiviziune prin atribuirea imobilului, în totalitate pârâtului, cu obligarea la plata către reclamantă a unei sulte egalizatoare; -tergiversarea procesului, consecinţa principală fiind, plata, în plus, de la bugetul local, a unor sume de bani, respectiv a ,,folosului de tras” aferent utilizării terenului, precum și a unei sulte egalizatoare calculată la un preţ aproape triplu față de preţul la care au fost efectuate, inițial, schimburile de terenuri; 2) propunerea, în anul 2009, de aprobare, de către Consiliul Local al Municipiului Brașov, a unui schimb de terenuri ,„prin echivalent valoric de 1 la 2″, în condițiile în care, potrivit „Ghídului cuprinzând preţurile orientative ale proprietăților imobiliare din judeţul Braşov”, pentru anul 2009, valoarea orientativă a terenurilor ce urmau a fi schimbate era aceeaşi, fiind amplasate în zona 4 a municipiului Braşov, respectiv strada Stejarului și zona Timiş (prevăzute în anexa 4C din Ghid), respectiv de 45 EUR/mp, schimb care s-a efectuat la prețul unitar de aproximativ 242 EUR/mp, dezavantajos pentru Municipiul Braşov; 3) plata, în plus, din bugetul Municipiului Brașov, a unei sulte egalizatoare în cuantum de 4.166.725,50 EUR, calculată de instanţă pentru un pret unitar de 251 EUR/mp, pe baza unui raport de evaluare extrajudiciară, întocmit în anul 2009, şi care nu a fost contestat de către primar, precum şi pentru plata, din bugetul Municipiului Brașov, a lipsei de folosită aferentă perioadei aprilie 2008 iunie 2013 (aproximativ 5 ani), în cuantum total de 1.831.374,75 RON, ca urmare a tergiversării ieșirii din indiviziune și implicit, a procesului.

 

Raportul de control cu privire la prejudicierea Municipiuui Braşov, ca urmare a unor demersuri întreprinse de către primarul acestuia, n vederea obtinerii dreptului de proprietate asupra terenului în suprafaţă de 45.000 mp pe care este amplasată o parte a Grădinii Zoologice nu constituie un act administrativ în sensul Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare. Raportul de control reprezintă un act de informare a primului-ministru şi de sesizare a organelor de urmăire penală competente în legătură cu posibile fapte de natură penală, ca formă de îndeplinire a atribuțiilor prevăzute de lege în sarcina organelor de control.

Potrivit dispozițiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 78/2000 privind prevenirea, descoperirea şi sancționarea faptelor de corupție, cu modificările şi completările ulterioare, persoanele cu atribuții de control sunt obligate să înştiinteze organul de urmărire penală sau, după caz, organul de constatare a inracțiunilor, abilitat de lege, cu privire la orice date din care rezultă indicii că s-a efectuat o operatiune sau un act ilicit ce poate atrage răspunderea penală.

Prin urmare, Corpul de control al primului-ministru, ca organ cu atribuții de control, va sesiza organele de urmărire penală, respectiv Direcția Naţională Anticorupţie – Serviciul Teritorial Brașov, privind operaţiunile sau actele ilicite în legătură cu care au rezultat indicii de săvârşire a unor posibile fapte care pot întruni elementele constitutive ale unor infracțiuni, urmând ca organul de urmărire penală sau, după caz, instanţa de judecată să hotărască asupra existenței sau inexistenței infracțiunilor și asupra vinovăţiei.

Verificarea întrunirii tuturor elementelor constitutive ale unor posibile infractiuni şi corecta încadrare juridică a acestora excedează competenței unui organ cu atribuții de control al activității entităților publice, așa cum este Corpul de control al primului-ministru.

Prin transmiterea actului de control la Direcția Națională Anticoruptie Serviciul Teritorial Braşov, Corpul de control al primului-ministru şi-a îndeplinit obligatia legală de a sesiza organul de urmărire penală care, potrivit disozitiilor art. 288 alin. (1) din Codul de procedură penală, adoptat prin Legea nr. 135/2010, cu modificările şi completările ulterioare, „este sesizat (…) prin actele încheiate de alte organe de constatare prevăzute de lege”.

In vederea valorificării aspectelor constatate în Raportul de control cu privire la prejudicierea Municipiului Brasov, ca urmare a unor demersuri ntreprinse de către primarul acestuia, în vederea obtinerii dreptului de proprietate asupra terenului în suprafată de 45.000 mp pe care este amplasată o parte a Grădinii Zoologice, acesta va fi transmis instituțiilor competente în soluționarea aspectelor expuse, inclusiv la Direcția Națională Anticoruptie- Serviciul Teritorial Braşov, pentru cercetarea posibilelor fapte de natură penală. La Secretariatul General al Guvernului și Cancelaria Primului- Ministru, se va transmite, în copie, și Sinteza raportului de control cu privire la prejudicierea Municipiului Brașov, ca urmare a unor demersuri întreprinse de ctre primarul acestuia, în vederea obținerii dreptului de proprietate asupra terenului în suprafată de 45.000 mp pe care este amplasată o parte a Grădinii Zoologice.

lon LAZAR Secretar de Stat, Şeful Corpului de control al primului-ministru

Constntin LICA

Director General Roxana CHIVOIU

Director- Direcţia juridică si administrativă Isabela-Cerasela LECA -Dirretor/coordonator

Echipa de control: Gabriel GOICEA- Consilier, coordonator Amalia ANGHEL –Consilier

Quot est demonstrandum!

Iulian RINDER

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *