Din informaţiile pe care le avem, se pare că la nivel de ANAF Braşov există, povestesc sursele noastre, aspecte neclare cu privire la activitatea unor entități din cadrul sau subordonate instituţiei ce aparţine Ministerului de Finanţe, care ar putea reprezenta încălcări ale legii – fapte reprezentând acțiuni necorespunzătoare și/ sau inacțiunea unor structuri ori a unor funcționari publici care constituie nerespectări ale dispozițiilor legale, cu consecințe negative în activitatea de administrare fiscală, afectând colectarea creanţelor la bugetul de stat.
Faptele amintite se referă, cu precădere, la anumite activităţi ce în final afectează atingerea obiectivelor şi creează disfuncționalități și favorizează încălcări ale anumitor reglementări legale, privind activitatea de la nivelul ANAF şi al Ministerului de Finanțe Se pare că aceste fapte sunt cauzate de procesul de administrare fiscală, având în vedere că acesta a fost implicat direct în activitatea de colectare din cadrul AJFP.
În opinia unora de la DGRFP Braşov şefii nu-și mai realizeză misiunile în mod independent și obiectiv și încearcă doar să sancționeze sau schimbe din funcție o parte din angajaţii interni incomozi.
De asemenea, se menționează faptul că, în acțiunile sale, conducerea DGRFP a fost sprijinită și de către reprezentanții ai Direcției de Audit Public Intern din cadrul ANAF (DAPI).
Deşi din cele anterior menţionate, conform informaţiilor pe care le avem de la conducerea centrală, par să nu rezulte că au fost încălcate acte normative sau reglementări care fac obiectul din Legea nr. 361/ 2022, aspectele la care ne referim noi însă au fost reținute şi urmează a fi analizate în cadrul misiunilor realizate la nivelul Camerei de Conturi Braşov, respectiv la nivelul departamentelor care au în responsabilitate ANAF şi Ministerul Finanțelor.
Ce spune legea
Amintim că în conformitate prevederile legale (Legea94/1992) şi procedurilor interne, în cadrul misiunilor de audit trebuie evaluată activitatea de audit intern din cadrul entităților auditate: structura de audit este organizată conform prevederilor legale; restricții sau constrângeri impuse funcției de audit intern de către conducere sau de cătrepersoanele responsabile cu guvernanţa; recomandările auditorilor interni sunt implementate de către conducere;activitățile de audit intern au fost planificate, desfăşurate, documentate şi revizuite conformprevederilor reglementărilor in vigoare. Având în vedere cele menționate mai sus, persoanele responsabile desemnate cu primirea, înregistrarea și soluționarea raportărilor privind încălcări ale legii care constau într-o acțiune sau inacțiune care constituie nerespectări ale dispozițiilor legale, care privesc domenii cum ar fi: achizițiile publice; serviciile, produsele și piețele financiare, precum prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului; siguranța și conformitatea produselor; siguranța transportului; protecția mediului; protecția radiologică și siguranța nucleară: siguranța alimentelor și a hranei pentru animale, sănătatea și bunăstarea animalelor; sănătatea publică; protecția consumatorilor; protecția vieții private și a datelor cu caracter personal și securității rețelelor și sistemelor informatice, prevăzute în anexa nr. 2, încălcări care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene, astfel cum sunt menționate la articolul 325 dinTratatul privind funcționarea Uniunii Europene și cum sunt detaliate în măsurile relevante ale Uniunii Europene; încălcări referitoare la piața internă, menționate la art. 26 alin. (2) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, inclusiv încălcări ale normelor Uniunii Europene în materie de concurență și de ajutoare de stat, precum și încălcări referitoare la piața internă în ceea ce privește actele care încalcă normele privind impozitarea societăților sau mecanismele alcăror scop este obținerea unui avantaj fiscal ce contravine obiectului sau scopului dreptului aplicabil în materie de impozitare a societăților, ce reprezintă abateri disciplinare, contravenții sau infracțiuni, sau care contravin obiectului sau scopului legii.
Iulian Rinder