EDITORIAL

Gicuță, Lucică și Ghițucă între magia cifrei trei și abisul foamei de bani

Această capodoperă fotografică pe care o prezentăm în deschiderea articolului, relizată în stilul naiv, dar cu accente realiste, reprezintă o modalitate de artă interesantă ce surprinde diafan mundanul politicii brașovene și implicit  prezintă aparent  trei personaje cocoțate în baobabul puterii locale și aflate, ca de obicei, la un eveniment, mai exact la o băgare în seamă a lor de către audiența obligată să îi suporte, mai are și alte sensibile conotații.

În realitate mesajul subliminal, surprins în mod abscons de către autorul anonim este oferit de magia cifrei trei dar și a golului interior, al neantului.

Să vedem ce semnifică fiecare simbol subtil surprins în această imortalizare a clipei de către tehnica modernă.

În imagine apare trioul ( vedeți, revenim la simbolistica cifrei 3) ce conduce orașul de sub Tâmpa format din edilul George Scripcaru și viceprimarii Lucian Pătrașcu și Dan Ghiță, alintați de barmani drept Gicuță, Lucică și Ghițucă.

Și acum să devoalăm subtilitățile momentului înregistrat artistic. Nu ne formalizăm și le vom spune celor trei crai de la primărie pe numele lor de alint.

Astfel Gicuță are mîinile la spate și ține trei telefoane. Lucică are în mână trei plase, iar Ghițucă ne arată un buzunar gol mulat trist peste o bucă.

Să-i analizăm pe cei trei boschetari ai puterii locale.

Dacă Gicuță nu le-a confiscat telefoanele celorlanți doi subalterni putem observa că două dintre aceste telefoane sunt smartphone iar unul vitange rău, de vreo trei decenii. Cum nu credem că Gicuță nu știe să manipuleze (și) tehnica modernă, despre al treilea tefon avem următoarele supoziții: ori edilul îl păstrează ca amintire de pe vremea când căra geanta lui Vasile Bran, prin anii nouăzeci ai secolului trecut și din motive sentimentale nu se poate dezlipi de el deoarece are o semnificație duios emoțională, ori a picat în pășunismul conspiraționist și mai crede, ca mulți alții, că aceste dispozitive nu pot fi localizate sau ascultate. He, he!

Lucicuță cară trei – iar cifra 3! – pungi. Aici dincolo de simbolistica numărului perfect ( explicăm la final de ce această cifră este considerată așa ) apare o referire la mitologia greacă, respectiv la mitul lui Sisif. Asemenea personajului antic, sortit să urce un deal împingând veșnic o stâncă uriașă, care odată ajunsă în vârf, se rostogolea din nou la vale și cazna era reluată, Lucicuță pare a suferii și de blestemul Antenei 3 SNN, mereu aproape, , după ce cară gențile șefilor, dar niciodată la țintă. Era să fie prefect dar a ajuns subprefect. A vizat postul de președinte de CJ și s-a trezit viceprimar. Iar cazna continuă. Lucicuță pare a fi captiv în mitul eternei reîntoarceri ce desemnează fatalismul filosofiei lui Nietzsche, fiind postulată în cele din urmă de filosoful nihilist în Așa grăit-a Zarathustra.

La Ghițucă observăm dramoleta arivistului pe care o regăsim și în personajul lui Caragiale, Nae Cațavencu.

Artistul fotograf anonim ne prezintă în subtila sa compoziție cu tușe grosiere de politruci în prim plan și buca vicelui peste care urlă goliciunea ( financiară) a buzuarului oropsit de lipsa beneficiilor necuvenite. Punând accentul pe buzunarul gol al viceprimarului Ghițucă, artistul nu ne prezintă doar o bucă ce se lăfăie pe fotoliul de viceprimar ci și goliciunea tristă a lipsei ,,atențiilor” din buzunar. Neofitul vice arată publicului votant un lucru simplu: partea cu care ne va trata în următorii patru ani și scopul său în Primărie:, umplerea portmoneului.

Felicitări autorului anonim al acestei excepționale imagini. Și să mai spunem că arta naivă nu are adâncimi magistrale ce transced unei banele imagini superficiale?

P.S. – Semnificația cifrei trei în istoria religioasă a omenirii

Vechii egipteni asociau cifra 3 cu cosmosul, care era format din trei elemente: cer, pământ şi duat (o zonă intermediară). Chinezii o considerau cifra perfectă, iar savanţii o asociau cu triunghiul sau cu simbolul compasului. Cartea ritualică Li-ji asocia omul cu cifra 3, susţinând că omul este format din trup, spirit şi suflet.

De asemenea, există 3 culori primare, din care pot fi obţinute toate celelalte culori: albastru, galben, roşu. În Biblie, cifra 3 apare simbolic în foarte multe situaţii: Iisus a înviat trei oameni (pe fiica lui Jairus, pe fiul văduvei lui Nain şi pe Lazăr), Iisus a fost ispitit în deşert de trei ori, a căzut de trei ori în timp ce îşi căra crucea spre Golgota, iar exemplele pot continua.

Şi mitologia greacă asociază cifra 3 cu personaje importante pentru această religie antică. Iadul avea trei judecători, lumea era compusă din 3 elemente: cer, iad şi pământ, Cerberul, paznicul Iadului, era un câine cu 3 capete.

Potrivit Cabalei, omul are de fapt 3 suflete: Nefesh, Rouah şi Neshmah.

Persanii credeau că morţii sunt judecaţi de 3 Yasatas: Mithra (lumina), Craosha (tradiţia), Rashnu (dreptatea). Paradisul descris în cartea sfântă Avesta era compus din 3 regiuni: Humata (regiunea gândurilor), Hakhta (zona vorbelor bune) şi Huvarishta (zona faptelor bune).

Iulian RINDER

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *